Enric I. Canela
Una rara notícia. Un treball no publicat de la Universitat Complutense de Madrid i de la Jaume I de Castelló apareix destacat per Europa Press i per l’Observatori del Sistema Universitari, d’on he tret aquesta informació.
El treball en qüestió és (How) Do research and administrative duties affect university professors’ teaching? D’Aurora García-Gallego, Nikolaos Georgantzís, Joan Martín-Montaner, i Teodosio Pérez-Amaral. Es presenta com a Documentos de Trabajo del Instituto Complutense de Análisis Económico; núm. 22, 2012
A l’estudi han participat 604 professors universitaris i s’ha fet entre el 2002 i el 2006.
Arriben a la conclusió que els professors que tenen resultats de recerca ensenyen millor que altres professors amb menys recerca i que trien millor la matèria. De fet, segons l’estudi, els que no fan recerca són cinc vegades més propensos a ser els pitjors docents.
Segons un estudi de l’informe es desprèn que el que també afecta a l’excel·lència educativa són les tasques administratives, que resten temps al docent i afegeix que si el seu pes és elevat i el professor rep a canvi una disminució de la càrrega docent, el nivell de l’ensenyament no empitjora.
La veritat és que em semblava la descoberta de la sopa d’all, però potser no ho havien sistematitzat. Igual serveix per a què algunes universitats privades tipus acadèmia perdin prestigi.
El bon professorat ha d’estar en un grup de recerca, no cal que sigui un líder en recerca. Haver fet una tesi doctoral és imprescindible.
Tal com dius, Enric es la descoberta de la sopa d’all pero calia redescubrir-ho ja que sovint el professorat avaluat a la nostra UB com a DD, es a dir gens de recerca, es defensen dien que es la única forma de fer docència de qualitat. Obviament hi discrepo, per tant tenir on aferrar-se sempre esta be.
Prou d’acord que el professor universitari ha de fer docència ! Però cal que els professors tinguin un compromís per la docència. Son molts els bons investigadors que busquen una posició estable a la universitat sense haver fet ni voler fer docència. I encara més, alguns creuen poder fer docència per ser bons investigadors. Ens cal una doble vinculació, docent i investigadora on tots facin de tot, amb dedicacions i intensitats diferenciades. A la universitat, cap docent sense recerca ni cap investigador sense docència.