Enric I. Canela
A les Memòries de programes està l’explicació dels diners bàsics destinats a universitats. Trobo molt pobre el sistema d’indicadors i tampoc els trobo “indicats”. Hi ha més conceptes del programa Educació universitària, però aquí està el gruix que es destina a les universitats.
Pla Departamental: 11. Aconseguir un model universitari que opti per l’excel·lència, la captació de talent i la internacionalització, tot impulsant mesures que millorin l’eficàcia i l’eficiència del sistema universitari català
Diagnòstic de la situació
Necessitat a la qual fa front el programa:
- L’ensenyament universitari com a un dels factors determinants del creixement de la productivitat d’una economia i, en darrera instància, de la millora del benestar social.
- L’adequada selecció dels nous alumnes que s’integren al sistema universitari català.
- La necessària coordinació entre tots els agents del sistema universitari català, l’aprofitament de sinergies amb la finalitat d’obtenir millors resultats i un millor aprofitament de recursos.
- El coneixement com a motor econòmic.
- La internacionalització de les universitats catalanes com a motor de l’excel·lència.
- La formació de persones, capital humà, per a un món progressivament complex i plural.
Població objectiu:
- La comunitat universitària, que inclou els estudiants, el professorat docent i investigador (PDI) i el personal d’administració i serveis (PAS). Els estudiants universitaris potencials.
- Les institucions universitàries
Descripció detallada de la necessitat:
- Les universitats catalanes es troben actualment davant de noves realitats i nous reptes. Els processos de globalització i internacionalització dels ensenyaments superiors afecten plenament el nostre món universitari i requereixen polítiques i estratègies ben afinades en els àmbits acadèmics de la docència i la recerca.
- D’altra banda, l’evolució ràpida de l’entorn econòmic i social demana una adaptació constant dels ensenyaments i dels mètodes operatius de les universitats a fi de permetre combinar de manera efectiva la creació i la transmissió de coneixements científics, tècnics i humanístics amb la preparació per a l’exercici professional i amb el foment del pensament crític, el pluralisme i els valors propis d’una societat democràtica.
- La necessitat de desenvolupar un model universitari que opti per l’excel·lència, la captació de talent i la internacionalització de les institucions universitàries, obliga a desenvolupar polítiques de qualitat encaminades a situar les universitats catalanes en posicions capdavanteres i a oferir un servei de primera línia a la població de Catalunya en el camp de l’educació superior.
- Finalment, les tecnologies de la informació i les comunicacions constitueixen instruments essencials per a la millora permanent de les universitats. En aquest context, la integració de les universitats en l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES) ha esdevingut un dels eixos vertebradors de les actuacions a realitzar en matèria d’educació universitària. Els grans criteris o valors promoguts amb l’EEES són el respecte a la diversitat educativa i cultural d’Europa, el foment de la competitivitat del sistema europeu d’universitats en l’àmbit internacional i l’adopció d’un sistema comparable de titulacions universitàries a Europa i, gràcies a això, la mobilitat dels professionals i estudiants. Aquests principis es recullen als següents documents bàsics: Declaració de la Sorbona (maig 1998), Declaració de Bolonya (juny 1999), Comunicat de Salamanca (març 2001), Comunicat de Praga (maig 2001) i Comunicat de Berlín (octubre 2003). Davant d’aquest situació, la competitivitat i la qualitat tant de la docència i l’estudi com de la recerca del sistema universitari de Catalunya s’ha convertit en una prioritat estratègica.
Marc regulador del programa:
El programa es troba emmarcat, d’una banda, en la Llei 1/2003, de 19 de febrer, d’universitats de Catalunya i, per altra banda, en la Llei Orgànica 4/2007, de 12 d’abril, per la qual es modifica la Llei Orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’Universitats, modificada pel Reial Decret-llei 14/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l’àmbit educatiu. Pel que fa a l’accés a la universitat, el Real Decret 1892/2008, de 14 de novembre, pel qual es regulen les condicions per a l’accés als ensenyaments universitaris oficial de grau i els procediments d’admissió a les universitats públiques espanyoles.
Missió
Dotar Catalunya d’un sistema universitari competitiu i de qualitat pel que fa a la docència, l’estudi i la recerca, en el marc de l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES), mitjançant la coordinació i promoció de les universitats, la dotació de recursos humans i infraestructures adequades, l’avaluació de la qualitat i l’aprofitament de les noves tecnologies, capaç de formar recursos humans d’elevada qualificació en resposta a les necessitats de capital humà dels diferents sectors productius tot garantint l’objectivitat en les condicions d’accés dels estudiants, per tal d’aconseguir que Catalunya sigui capdavantera en la societat del coneixement i del benestar.
Objectius estratègics i operatius del programa
-
Consolidar mecanismes de selecció de professorat (tenure track i senior) i flexibilitzar estructures docents, i contractació de personal docent (Desplegament del Programa Serra Hunter-PSH) (OE11.1)
- Incrementar el nombre de contractes de professorat d’alta excel·lència en el marc del Pla Serra i Húnter.
- Promoure l’ús majoritari de les figures contractuals de professorat permanent, sense renunciar a la flexibilitat del marc laboral, i promoure figures temporals d’assistents de suport a la docència i a la recerca.
-
Consolidar la cooperació i la coordinació entre les universitats a través del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (Incorporació de nous àmbits de gestió consorciada) (OE11.2)
- Impulsar sistemes conjunts d’informació, de gestió i administració dels recursos universitaris amb l’objectiu d’estalviar recursos.
-
Disposar d’un nou model de finançament orientat a la qualitat i amb criteris de sostenibilitat, que fomenti la internacionalització i millori l’eficàcia i l’eficiència del sistema universitari. (OE11.3)
- Dotar les universitats dels recursos necessaris i establir un finançament condicionat al compliment d’objectius estratègics que fomentin la qualitat i l’eficiència
-
Flexibilitzar l’oferta d’estudis universitaris incrementant la qualitat i internacionalització, i l’eficiència i garantir un model d’universitats inclusiu socialment i territorialment, tot incrementant-ne l’orientació a la innovació i l’empleabilitat (OE11.4)
- Revisar l’oferta acadèmica actual de manera que disminueixin el nombre d’estudis amb pocs alumnes matriculats
-
Millorar la mobilitat, l’excel·lència, la competitivitat internacional i la captació de talent. (OE11.5)
- Impulsar la contractació de professorat d’alta excel·lència.
- Dotar el sistema universitari d’aquells serveis complementaris a l’educació que contribueixin a l’excel·lència del sistema
- Promoure la mobilitat del professorat entre les universitats catalanes.
- Reconèixer la qualitat docent i de la tasca administrativa en l’àmbit universitari mitjançant l’organització de determinades accions
-
Desplegar el Programa de Millora i Innovació en la formació de mestres (MIF) (OE11.6)
- Acompanyar el procés de posada en marxa de l’oferta pilot de la doble titulació d’educació infantil i primària a les universitats que vulguin oferir-la.
- Facilitar la mobilitat internacional d’estudiants i de professorat, amb la finalitat de promoure experiències innovadores que contribueixin a la millora de la qualitat en la formació de mestres.
-
Fomentar la cooperació de les empreses i Universitats i millorar els mecanismes de transferència de coneixement a través de programes com el de Doctorats Industrials, el foment de la innovació i l’emprenedoria i la realització de pràctiques en empreses. (OE11.7)
- Impulsar actuacions per desenvolupar projectes R+D+I en col·laboració público-privada en el marc de la formació doctoral.
Indicadors del programa |
Unitat |
Obj. |
2013 Real |
2014 Real |
2015 Previst |
2016 Previst |
1. Percentatge de professorat contractat permanent respecte el professorat funcionari de les universitats |
% |
OE11.1 |
26,29 |
30 |
24 |
27 |
2. Màsters oficials amb 20 o menys estudiants de nou accés |
Nombre |
OE11.4 |
100 |
100 |
||
3. Nombre de professors contractats d’alta excel·lència |
Nombre |
OE11.5 |
470 |
490 |
525 |
590 |
4. Nombre de salons als quals es fa difusió del sistema universitari de Catalunya |
Nombre |
OE11.5 |
8 |
8 |
7 |
7 |
5. Estudiants matriculats per a la realització de les proves d’accés a la universitat |
Nombre |
OE11.6 |
35.880 |
39.828 |
39.000 |
36.800 |
6. Nombre d’estudiants que tramiten una preinscripció universitària |
Nombre |
OE11.6 |
52.201 |
51.657 |
58.000 |
55.000 |
Despeses per capítols del programa (EUR) |
Import consolidat |
1 Remuneracions del personal |
1.966.493,37 |
2 Despeses corrents de béns i serveis |
2.641.738,97 |
3 Despeses financeres |
100,00 |
4 Transferències corrents |
790.643.126,95 |
6 Inversions reals |
62.316,16 |
7 Transferències de capital |
22.518.001,91 |
8 Variació d’actius financers |
129.333,33 |
9 Variació de passius financers |
0.00 |
Total despeses |
817.961.110,69 |
Llocs de treball pressupostats del programa 199