Skip to content

Enric I. Canela

  • Inici
  • Les meves dades personals
  • Documents d’interès
  • Home
  • 2017
  • gener
  • 17
  • Us convido a prendre curri

Us convido a prendre curri

Posted on 17 gener 2017 By Enric I. Canela 6 comentaris a Us convido a prendre curri
Articles Enric I. Canela, Nutrició, Salut
Tweet

Enric I. Canela

El curri és una mescla variable d’espècies prou conegut a la nostra cuina. Hi ha moltes preparacions en funció del lloc. De totes formes a casa nostra poques. Totes són marques comercials més o menys semblants i, a més, als efectes d’aquest article no importa.

En general al curri hi trobem gingebre, cúrcuma, bitxo, llavors de comí, pebre negra, llavors de mostassa, llavors de coriandre, llavors de fonoll, i algunes herbes aromàtiques.

Al curri se li atribueixen múltiples propietats beneficioses per a la salut i es diu que aquestes barreges d’espècies ajuden a eliminar malalties en alguns asiàtics. És cert?

Un dels components principals i imprescindible és la cúrcuma. La cúrcuma és una planta asiàtica molt popular a Índia. Quan es trituren els rizomes i es converteixen en pólvores, de color groc, s’obté el que a les botigues podem comprar com a cúrcuma, en realitats el rizoma convertit en pols. És la substància bàsica que s’utilitza per fer curri.

Aquestes pólvores tenen un component fonamental denominat curcumina, un fenol natural d’escassa solubilitat en aigua. La curcumina la podem agrupar dins dels curcuminoides. La cúrcuma conté altres curcuminoides en menor proporció.

Existeixen proves de les propietats beneficioses de la curcumina contra algunes malalties, entre elles i principalment el càncer. També s’han estudiats els seus efectes contra la disfunció erèctil. Les proves, però, s’han obtingut el laboratori i no es tenen massa dades en humans d’aquests efectes. Les raons són fàcils d’entendre: la curcumina no s’absorbeix bé a l’enteròcit i pràcticament la totalitat s’excreta, en part modificada, no sabem massa com i quins efectes té, per la nostra microbiota.

Es treballa per aconseguir que la curcumina s’absorbeixi i així poder aprofitar les seves innegables virtuts. Hi ha alguna publicació sobre una derivat de la curcumina, obtingut de la curcumina al laboratori, que s’absorbeix i que té les propietats de la curcumina. De fet s’ha publicat a les revistes científiques que un d’aquests productes té millor comportament contra la disfunció erèctil que el Tadalafil, conegut comercialment com a Cialis. També s’ha encapsulat la curcumina en nanopartícules i així s’absorbeix bé. Dues formes relativament cares comparades amb la curcumina.

Curiosament s’ha observat que quan la curcumina es barreja amb piperina del pebre l’absorció intestinal és molt més elevada. El gingerol i la capsaïcina, que estan al gingebre i al bitxo, respectivament, també podrien potenciar l’absorció. De fet mescles d’aquestes espècies s’han patentat a Estats Units com a potenciadors de l’absorció intestinal d’alguns medicaments. Gairebé tots els components del curri tenen propietats farmacològiques. La majoria dels components tenen una absorció intestinal relativament baixa, però mesclats amb altres es potencia la seva absorció.

He fet aquest article amb un objectiu. Posar de manifest com estudiar la medicina antiga d’alguns països i les seves costums ens pot ajudar a millorar la nostra salut o a prevenir la malaltia. Un camp de recerca gens o poc subvencionat amb molt de futur.

No tinc cap botiga de curri.

Print 🖨 PDF 📄 eBook 📱

Navegació d'entrades

❮ Previous Post: Les matrícules universitàries són preus públics
Next Post: Lideratge català en ciència ❯

6 thoughts on “Us convido a prendre curri”

  1. Neus ha dit:
    17 gener 2017 a les 8:34

    Felicitats, un magnific article !!!

  2. Montserrat Bassols LLusá ha dit:
    18 gener 2017 a les 12:11

    Molt bo

  3. Enric I. Canela ha dit:
    18 gener 2017 a les 4:51

    Moltes gràcies.

  4. Enric I. Canela ha dit:
    18 gener 2017 a les 4:52

    Moltes gràcies.

  5. Quim ha dit:
    20 gener 2017 a les 7:42

    M agraden aquesres entrades saludables. Com el de les nous del Brasil.
    Llastima que alguns curris hi fiquin colorants (e129, e102), prohibits en alguns països del nostre entorn.
    L’àcid ascòrbic d’en Linus Pauling va passar a millor vida, oi ?

  6. Enric I. Canela ha dit:
    22 gener 2017 a les 11:15

    Hola Quim, gràcies. Tnes raó, hi ha alguns additius que millor no. Aquests només serveixen per donar color i provoquen al·lèrgies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Follow @enriccanela
gener 2017
Dl Dt Dc Dj Dv Ds Dg
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
« des.   febr. »

Categories

Arxius

Copyright © 2023 Enric I. Canela.

Theme: Oceanly by ScriptsTown