Enric I. Canela

L’altre dia escrivia Els rectors rumb a Rio arran del III Encuentro Internacional de Rectores Universia 2014 a Rio de Janeiro, que s’ha celebrat els dies 28 i 29 de juliol.

Han participat 1.103 rectors o representants de 33 països durant dos dies en intensos debats sobre 10 temes fonamentals per al món de l’Educació Superior a Iberoamèrica. L’acte ha finalitzat amb un compromís institucional de les universitats presents materialitzat en la Carta Universitària Rio 2014.

La Carta de Rio representa un full de ruta perquè la Universitat iberoamericana jugui un paper determinant en els propers anys. Universia actuarà com un instrument a disposició de les universitats.

El decàleg de la Carta Universia de Rio 2014 és el següent:

  1. La consolidació de l’Espai Iberoamericà del Coneixement (EIC)
  2. La responsabilitat social i ambiental de la Universitat
  3. La millora de la informació sobre les universitats iberoamericanes
  4. L’atenció a les expectatives dels estudiants
  5. La formació contínua del professorat i l’enfortiment dels recursos docents
  6. La garantia de qualitat dels ensenyaments i la seva adequació a les necessitats socials
  7. La millora de la recerca, la transferència dels seus resultats i la innovació
  8. L’ampliació de la internacionalització i de les iniciatives de mobilitat
  9. La utilització plena de les tecnologies digitals
  10. L’adaptació a nous esquemes d’organització, govern i finançament

Atenció al punt 3 que diu:

Una informació àmplia i rigorosa sobre cada institució i els diversos sistemes nacionals en el seu conjunt és un imperatiu de transparència, eficàcia, equitat i governabilitat. L’objectiu és donar a conèixer les característiques pròpies de les institucions, les seves activitats i programes en benefici dels estudiants, ocupadors i, per tant, també dels governs i de la mateixa societat civil.

És una tasca d’especial transcendència ara, quan la visió sobre l’entorn universitari global i la posició que cada universitat ocupa a ell avui està dominada per uns rànquings que presenten biaixos i deficiència i apareixen, de vegades indegudament, com a àrbitres de l’excel·lència acadèmica universal.

Les universitats iberoamericanes, sense renunciar a millorar la seva posició en les avaluacions internacionals, es plantegen treballar en el seu perfeccionament i crear instruments més adequats d’informació i comparació, dotant-los d’un caràcter multidimensional que reflecteixi correlativament la diversitat de les institucions, les seves missions i cultures organitzacionals , els seus diferents objectius i impacte en el seu entorn social i acadèmic.

Una guerra als rànquings feta per universitats que no destaquen massa. Cert que hi ha biaixos, però els rànquings que només compten les publicacions d’impacte en recerca no tenen aquests biaixos. Jo diré que els rànquings no són perfectes, però hi són i si hi són vull sortir bé.

Interessant Carta que cal llegir amb atenció. Els rectors defensen la col·laboració amb les empreses i qüestionen els sistemes organitzatius funcionarials de les seves universitats.

Comiat: Jo no puc estar de treure’m el barret davant Emilio Botín. He conegut, des de l’origen, l’evolució d’Universia. Un monstre, gran visió.

Una resposta a “La Carta de Rio qüestiona els rànquings”

  1. […] una estona escrivia La Carta de Rio qüestiona els rànquings. Tractava sobre el III Encuentro Internacional de Rectores Universia 2014 a Rio de Janeiro i […]

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació