Enric I. Canela
Llegeixo que el secretari general d’Universitats del Ministeri d’Educació, Màrius Rubiralta, va anunciar, durant la comissió parlamentària d¡Educació al Congrés que el Ministeri d’Educació prepara un informe per març de 2011 amb aquells aspectes a millorar en el sistema universitari espanyol.
Va detallar que un grup d’experts realitzarà un diagnòstic exhaustiu sobre la situació actual de les universitats públiques espanyoles que contempli el seu actual marc regulador, les relacions de les estructures organitzatives internes amb les noves entitats jurídicament independents, així com la necessària actualització dels estatuts de les universitats, amb vista a millorar la situació actual de la universitat pública espanyola.
Va assenyalar que sobre la base del diagnòstic realitzat s’elaborarà un informe tècnic i jurídic que establirà les bases de les possibles millores a efectuar en el sistema universitari espanyol, sempre tenint en compte els acords de la Conferència General de Política Universitària i del Consell d’Universitats. Va puntualitzar que aquest treball haurà d’estar elaborat en el primer trimestre de l’any per a ser debatut per la comunitat universitària, a través dels seus òrgans representatius. Concretament, va indicar que el debat estarà dirigit per la Direcció General de política universitària i finalitzarà en un informe tècnic jurídic que es presentarà als alts òrgans del ministeri.
Va indicar també que cal promoure estudis sobre la situació socioeconòmica de les universitats i el camí més raonable és avaluar quines són les seves contribucions, tot i que encara no hi ha indicadors per a això. Per això, va reiterar que s’està avaluant la situació particular de cada universitat espanyola en aquest àmbit.
D’altra banda, el secretari general d’Universitats, va recordar que és necessària una reestructuració del sistema universitari espanyol. Segons ell, l’Educació és una de les alternatives per sortir de la crisi i cal millorar els nivells de formació del sistema educatiu.
Va dir que el sistema espanyol universitari està uniformitzat en la seva àrea docent, així com fortament atomitzat, alhora que va destacar que a causa del sistema autonòmic s’ha produït una segregació en l’estructura organitzativa de la R + D espanyola.
Així, va indicar que l’Estratègia Universitat 2015 (EU2015) és la base per a aquesta modernització de la universitat espanyola, una iniciativa del govern de l’Estat espanyol, impulsada inicialment el 2008 pel Ministeri de Ciència i Innovació (MICINN), encara que està avui pilotada per el Ministeri d’Educació, a través de la Secretaria General d’Universitats. Concretament, determina la responsabilitat acadèmica col·lectiva per promoure les millores necessàries que facilitin la seva eficiència i eficàcia socials i incrementi la seva contribució socioeconòmica.
Va explicar que es tracta d’un procés del sistema universitari espanyol per escometre els eixos estratègics de millora i modernització de la Universitat, proposat per la Comissió Europea. Té com a punt de partida el ple desenvolupament de l’Espai Europeu d’Educació Superior i la coordinació de la R+D acadèmica en el marc de l’Espai Europeu de Recerca.
Tinc els meus dubtes que si tot això s’ha de pactar amb molta gent porti a alguns lloc positiu.
Sobre el sistema autonòmic i la segregació en l’estructura organitzativa del R+D, proposo que s’observi com funcionen els sistemes de recerca més potents del món (Estats Units, Regne Unit, Escandinàvia…). No és al Regne Unit que tenen, no un, sinó 4 sistemes universitaris diferents (Anglaterra, Escòcia, Gal.les i Irlanda del Nord)? Ai… la famosa Irlanda del Nord, aquell país en que els seus habitants, malgrat tenir encara qüestions pendents per arreglar, tenen la seva pròpia moneda, poden escollir passaport, poden triar les plaques de les matrícules dels seus cotxes… i tenen el seu propi sistema de títols universitaris. A Catalunya, encara ens falten uns quants anys per arribar a la seva posició.
Josep,
Espanya mai no entendrà això. Només hi ha un camí si volem ser alguna cosa en el món competitiu.