Enric I. Canela
Aquests dies s’ha parlat d’una enquesta sobre la universitat i la innovació. Es tracta de: Radiografía de la universidad española: Liderazgo emprendedor e innovación en la universidad espanyola, document elaborat per GAD3. L’estudi està promogut per Educa 2020 i patrocinat per la Fundació AXA és de meitat d’abril, jo no el coneixia. Diu que s’han fet 8.601 entrevistes vàlides, sobre 9.054 entrevistes realitzades mitjançant qüestionari online entre el 8 de gener i el 9 de març de 2016.
Segons l’estudi, un de cada cinc estudiants d’Educació Superior a Espanya vol ser empresari. Aquest interès varia per branques d’ensenyament, sent els enginyers i arquitectes els que manifesten de mitjana una major inquietud emprenedora. Concretament, a tres de cada 10 els agradaria crear el seu propi negoci en els propers anys. L’alumne emprenedor té de mitjana 24 anys. En la majoria dels casos, estudia l’últim curs de carrera, i el 36% del total compagina els seus estudis amb una feina. Així mateix, el 34% ha residit algun cop a l’estranger i el 28% parla anglès. Les dades també assenyalen que els fills d’empresaris i autònoms són més proclius a emprendre (35%). Per sectors, el de serveis professionals és el que més demanda té entre els alumnes emprenedors; el 16% reconeix tenir planejat desenvolupar la seva empresa en aquest àmbit. També destaca el sector del Màrqueting, la Publicitat i el Disseny, que atreu el desig emprenedor del 15%. En el rànquing sectorial, immediatament després apareixen l’enginyeria (12%) i el comerç (11%). El 75% va manifestar com a principal obstacle la manca de finançament. Les traves administratives i la fiscalitat també van ser esmentades pel 31% i el 22%