Enric I. Canela
Avui el Govern de la Generalitat ha aprovat el Decret d‘ordenació dels ensenyaments del Batxillerat, que entrarà en vigor a partir del proper curs 2008-2009. La norma potencia les assignatures de l’especialitat que escull l’alumne, amb l’objectiu de millorar la seva formació per accedir als estudis posteriors, tant sigui una carrera universitària com un cicle formatiu de grau superior. En la mateixa línia, el Decret incrementa la flexibilitat perquè l’estudiant pugui dissenyar el seu propi currículum d’acord amb els estudis que té intenció de fer en el futur. Aquesta flexibilitat es completa amb la implantació d’una hora setmanal de tutoria i orientació a l’estudiant dins l’horari lectiu.
Aquest decret té, entre d’altres, una virtut, potencia les assignatures de l’especialitat que escull l’alumne amb el propòsit de millorar la formació que més necessiten de cara als seus futurs estudis universitaris. Per aconseguir aquest objectiu, el decret inverteix la proporció de la normativa anterior -16 hores setmanals de matèries troncals i 14 de matèries d’especialitat- per passar a 14 hores d’assignatures troncals i 16 de l’especialitat triada. També positiu el fet que el conseller Maragall, persona amb criteri, no s’hagi deixat entabanar per aquells que volen que al Batxillerat s’ensenyi ortografia. Imagino que el conseller pensa que no haurien d’arribar al Batxillerat aquells que no saben escriure. Esperem que ho facin bé i que no es deixin portar per les estadístiques que fan aprovar estudiants per dir que tothom l’ESO.
El nou decret també té coses que no m’agraden, en destaco que no fan Filosofia obligatòria, cop es feia abans, fan una assignatura absurda que es diu Filosofia i ciutadania. Em sembla fantàstic que s’estudiï ciutadania, quan jo era petit m’ensenyaven urbanitat, entre altres coses aleshores m’ensenyaven que si venia un capellà per la vorera li havia de cedir el pas. Però deixant-me de bajanades ja històriques, no em cansaré de reivindicar la Filosofia, igual que les Matemàtiques, com una eina necessària per estructurar la ment.
Esperem que tot sigui un èxit.
EL NOU DECRET DE BATXILLERAT: Personalment crec que des del Departament d’Ensenyament no es pretén que qui no sàpiga escriure no faci batxillerat, sinó que la prioritat màxima és que, tot i que no sabent-ne, el superi. Es tracta bàsicament d’aconseguir un percentatge endreçat d’èxit, prescindint de la qualitat.
Cert Helena. El que cal és conciliar les coses. Ningú que no sàpiga entendre un text pot accedir al batxillerat. Altrament ens trobem amb discapcitats funcionals al batxillerat.