Enric I. Canela
Avui la ministra de Ciència I Innovació ha presentat al Consell de Ministres l’avantprojecte de la Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació. No havia entès que la cosa aniria així. Jo vaig interpretar que el Consell de Ministres aprovaria el projecte de llei i entraria al Congrés. La premsa també. Per què nop s’ha aprovat? Estava previst? Veurem quin termini ens donen ara.
Per la seva banda, els sindicats mostren la seva preocupació i total oposició a la creació d’un nou contracte per a investigadors, qualificat de caràcter indefinit, però que pot ser resolt als tres o cinc anys, afegint noves causes d’acomiadament a les existents. CC OO i UGT recorden que la llei no ha d’afectar només als investigadors sinó al conjunt del sistema, assegurant una carrera professional a mig i llarg termini per a científics, personal tècnic, de suport i de gestió. A més, demanen que la llei compti amb el major consens en la seva elaboració i amb la participació efectiva i activa dels agents socials en el seu desenvolupament, amb la presència en els òrgans que es creïn de control i seguiment de la Llei.
Reprodueixo l’informe:
INFORME SOBRE L’AVANTPROJECTE DE LLEI DE LA CIÈNCIA, LA TECNOLOGIA I LA INNOVACIÓ
El Consell de Ministres ha rebut un informe de la ministra de Ciència i Innovació sobre l’Avantprojecte de la Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació. La nova norma pretén consolidar a Espanya entre els països amb major producció científica del món (Espanya és la novena potència mundial en aquest àmbit) i millorar la capacitat de convertir aquesta ciència en innovació, el que és clau per a una economia sostenible basada en el coneixement .
La futura Llei, al costat de la Llei d’Economia Sostenible, serà part dels fonaments sobre els quals construir un nou sistema productiu i estable a llarg termini. Donarà resposta als canvis que s’han produït a Espanya des de 1986, any en què es va aprovar la Llei que fins ara regula el sistema d’R+D a Espanya. L’aparició de les comunitats autònomes, amb els seus propis sistemes de R + D + i, la multiplicació del nombre d’investigadors i dels recursos que es dediquen a la recerca (només en els últims cinc anys s’han triplicat aquests recursos) i la integració en l’espai europeu fan imprescindible una nova regulació.
Principals reptes
La norma respon així a tres grans reptes:
- El disseny d’una carrera científica, basada en mèrits, estable i previsible que permeti retenir i atreure talent científic.
- La necessitat d’un sistema d’R+D més eficient i eficaç
- El canvi de model productiu: el desenvolupament d’una veritable Societat del Coneixement i l’impuls d’una economia més sostenible.
Per respondre al primer repte s’oferirà un contracte temporal des de la fase formativa prèvia al doctorat (s’eliminen les beques del sistema públic d’R+D), amb tots els drets. A més, es crea un procediment d’accés a l’ocupació pública per oferir més estabilitat a la carrera dels investigadors.
Per respondre al segon repte es crea l’Agència Espanyola de Recerca, que realitzarà una gestió més àgil, flexible, estable i eficient, preservant els principis d’avaluació i transparència, i amb els deguts controls de gestió.
Per respondre al tercer repte, es reforçaran les connexions entre el sistema públic de ciència i tecnologia i el teixit empresarial. Es recull la singularitat de la Jove Empresa Innovadora i es crea l’Estratègia Estatal d’Innovació, entre altres mesures. A més, s’estimula l’activitat innovadora a través de l’impuls de la compra pública innovadora, la cooperació territorial i la internacionalització de l’activitat innovadora, i es fomenta la cooperació público-privada.
Coordinació amb comunitats autònomes
La Llei defineix, finalment, un model de governança que inclou instruments de coordinació amb les comunitats autònomes a través de l’Estratègia Espanyola de Ciència i Tecnologia, i del Consell de Política Científica i Tecnològica.
Finalment, la norma inclou aspectes avantguardistes, com la perspectiva de gènere, la cooperació al desenvolupament, la divulgació a la societat del coneixement científic i la introducció de la dimensió ètica.
Hola,
Alguna cosa deu haver passat, tots esperàvem que s’aprovés l’avantprojecte ahir. De fet, el que crec que es pot considerar objectivament un dels mitjans més afins a l’actual govern ha publicat la notícia de la seva aprovació, en contradicció amb el web de la Moncloa:
http://www.publico.es/301283
Alumne,
Si. No sé que pot haver succeït. Ja ho sabrem.