Quant menys sucre millor


Enric I. Canela

S’ha publicat un estudi (Jean A. Welsh, MPH, RN; Andrea Sharma, PhD, MPH; Jerome L. Abramson, PhD; Viola Vaccarino, MD, PhD; Cathleen Gillespie, MS; Miriam B. Vos, MD, MSPH. Caloric Sweetener Consumption and Dyslipidemia Among US Adults. JAMA. 2010;303(15):1490-1497) que posa de manifest que prendre aliments amb sucres afegits incrementa el risc de malaltia cardiovascular. Sembla que la fructosa podria ser la responsable d’incrementar la síntesi de greixos al fetge i la secreció de lipoproteïnes de baixa densitat (colesterol “dolent”).

De fet hi ha costum d’edulcorar els aliments comercials amb fructosa, especialment per als diabètics. Un error. No s’haurien d’edulcorar els aliments amb substitutius de la sacarosa (sucre ordinari). En tot cas alguns edulcorants basats en aminoàcids tenen menys risc. Dit això, sóc absolutament contrari a afegir sucres als aliments. Sense fanatismes, un tros de pastí el diumenge no fa cap mal a una persona normal.

3 respostes a “Quant menys sucre millor”

  1. a 25 abr. 2010 a les 3:25 Carles

    Fins ara tenia entès que la fructosa era un tipus de sucre, que ve de la fruita, que no era nociu i que els dolços els edulcoraven amb sacarosa, sacarina… però no amb fructosa.

    Enric, en la teva opinió la fructosa que es troba a la fruita en estat natural pot ser perjudicial com la processada?.

    Gràcies.

  2. a 25 abr. 2010 a les 9:17 enriccanela

    Carles,
    Ni la sacarosa (químicament glucosa + fructosa), ni la glucosa, ni la fructosa, tots ells en estat natural en molts aliments (fruites, per exemple) són nocius sempre que es prenguin en les proporcions adequades.
    El problema és que l’alimentació actual empra molt aquests productes com a additius. La gent que pren massa sucre, d’una o altra classe, té risc de desenvolupar malalties: diabetis, obesitat i problemes cardiovasculars.
    Prendre fruita, la que vulguis no és dolent, tret que no siguis diabètic.

  3. a 26 abr. 2010 a les 11:00 Carles

    Moltes gràcies!. 🙂

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació